– Festspillene lytter til feltet, utvikler sin rolle i forhold til de endringene som skjer i samfunnet og har et like engasjert forhold til de som kjøper billetter som de som deltar gratis, uttalte juryen da Festspillene i Bergen ble kåret til Årets publikumsutvikler.
Norsk publikumsutvikling (NPU) er en nasjonal medlemsorganisasjon med fokus på å styrke kunstens og kulturens posisjon i samfunnet gjennom økt publikumskompetanse. NPU står bak den årlige publikumsutviklingskonferansen, der årets NPU-priser deles ut.
Over 40 kandidater ble vurdert til de tre priskategoriene Årets fornyer, Årets brobygger og Årets publikumsutvikler, og i løpet av konferansen 24. oktober 2024 ble alle de ti finalistene presentert. Festspillene i Bergen var finalist i kategorien «Årets publikumsutvikler», sammen med Arktisk Filharmoni, Museum Stavanger og Nasjonalmuseet.
«Festspillene i Bergen er en stor festival med en liten organisasjon som arbeider kunnskapsbasert, langsiktig, strategisk og målbevisst med kvalitet, relevans og representativitet. De har tidligere møtt kritikk for å være FOR opptatt av publikum,» het det i NPUs begrunnelse for nominasjonen.
Under prisutdelingen på Kodes Permanenten ble det klart at Festspillene vant sin kategori, til stor jubel fra salen.
– De lytter til feltet, utvikler sin rolle i forhold til de endringene som skjer i samfunnet og har et like engasjert forhold til de som kjøper billetter som de som deltar gratis. De jobber målrettet og konsekvent med et publikumsdrevet fokus, og har en klar og tydelig strategi som setter relevans, kvalitet og representativitet som mål for den kunstneriske utviklingen av programmet. De tester nye formater, tilnærminger og samarbeid med en lang rekke aktører og senker på den måten terskelen for deltakelse fra et mangfoldig publikum samtidig som de leverer et kunstnerisk og kulturelt tilbud på øverste hylle, sa Grunde Almeland, leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, som delte ut prisen.
Juryen, under prisutdelingen representert ved Niels Righolt og Anika Mackenroth, bemerket også den store økningen av unge under årets festspill.
– Jeg føler på en stor ydmykhet fordi det er så mange mennesker som bidrar til Festspillenes arbeid med å nå et stadig større publikum. Festspillene hadde ikke vært noen ting uten våre samarbeidspartnere, og vi er takknemlige over å få være en del av den økologien som utgjør det lokale og nasjonale kulturlivet. Det legges ned en fantastisk innsats hver eneste dag både i Festspillene og hos våre samarbeidspartnere for at kunstformene vi representerer skal fortsette å bevege publikum også i fremtiden, sa festspilldirektør Lars Petter Hagen etter å ha mottatt prisen.
Festspillene mottok også NPUs publikumspris tilbake i 2015, og har vært nominert flere ganger tidligere.
Foto: Thor Brødreskift/Norsk publikumsutvikling