05. mai 2022
I god tid før de 70. Festspillene i Bergen har den nye direktøren for alvor startet i jobben.
Det var i slutten av januar at det ble kjent at Lars Petter Hagen (f. 1975) er Festspillenes nye direktør. Han har allerede tjuvstartet litt i løpet av våren, men 1. mai tiltrådte han i 100 %-stilling.
– Det er strålende å endelig være på plass, sier Lars Petter Hagen, som har bakgrunn som komponist, kurator, forfatter og kulturleder i en rekke organisasjoner.
– Jeg har kjøpt meg en liten leilighet på Nygårdshøyden som jeg akkurat har flyttet inn i, og skal være i Bergen så mye som mulig fremover. Mye av jobben handler om å treffe mennesker og oppsøke kreative miljøer – i Bergen, men også andre steder i og utenfor Norge, sier festspilldirektøren.
De nærmeste ukene og festspillperioden fra 25. mai til 08. juni skal han bruke til å gjøre seg enda bedre kjent med ulike deler av Festspillenes virksomhet.
– Jeg ser på meg selv som en slags lærling, og har blant annet planer om å ta vakter som sjåfør, frivillig og billettselger. Og jeg gleder meg selvsagt til å oppleve et breddfullt program på mange av Bergens vakre scener, sier han.
Hvilke planer han har for Festspillene i årene fremover, er det foreløpig for tidlig å snakke om.
– Noe av det jeg liker veldig godt med festivalformatet er hvordan de ulike arrangementene i programmet belyser hverandre. Festivalen blir på en måte sin eget univers med sine egne logikker og forbindelser som publikum kan oppdage. Det er den klassiske musikken som er utgangspunktet for Festspillene og som danner kjernen i programmet, men tradisjon og nyskaping henger nøye sammen. For at tradisjonen skal kunne utvikle seg, må den kontinuerlig utfordres og forstås på nye måter, sier Hagen.
Den nye festspilldirektøren kommer fra jobben som utviklingssjef i Oslo-Filharmonien og rådsleder i Norsk kulturråd og har tidligere ledet Ultimafestivalen, foreningen Ny Musikk og Nordic Music Days.
Som komponist har Hagen skrevet verk for noen av verdens ledende orkestre og ensembler og blant annet vunnet Arne Nordheims komponistpris og to Spellemann-priser. Planen er å fortsette å skape musikk – i hvert fall innimellom.
– Jeg har ikke hatt all verdens tid til å komponere de siste årene, men det har blitt 1–2 verk i året. Jeg har stadig bestillingsverk og prosjekter på gang, og jeg håper å kunne fortsette med å lage musikk. Det at jeg også er aktiv kunstner tror jeg er en styrke for arbeidet mitt som festspillsjef. Det gir meg andre perspektiver og nettverk, og for meg er det en måte å rydde i hodet på – en form for meditasjon, sier han.
Hagen har besøkt Festspillene en rekke ganger tidligere og har mange gode enkeltopplevelser fra festivalen.
– Men jeg må nesten trekke frem den gode stemningen i byen som man merker med en gang man ankommer! Festspillene er ekstraordinært, det er noe annet enn hverdagen, noe annet enn det som skjer resten av året. Veldig mange gode krefter kommer sammen, og Festspillene er et veldig godt eksempel på hvordan kultur er fellesskap, sier Hagen.