Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har pr�vd � tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet

Hopp til hovedinnhold
20. mai - 03. juni 2020

Lojale hovedpartnere

Festspillenes tre hovedpartnere DNB, Equinor og Bergens Tidende har alle opprettholdt sin støtte til festivalen også i unntaksåret 2020.

GRATIS FESTIVAL: Takket være blant annet hovedpartnerne DNB, Equinor og Bergens Tidende kunne Festspillene tilby årets digitale festival helt gratis til et publikum over hele verden. Her fra konsertopptak på Lysøen med Amalie Stalheim. Foto: Thor Brødreskift.
GRATIS FESTIVAL: Takket være blant annet hovedpartnerne DNB, Equinor og Bergens Tidende kunne Festspillene tilby årets digitale festival helt gratis til et publikum over hele verden. Her fra konsertopptak på Lysøen med Amalie Stalheim. Foto: Thor Brødreskift.

Da koronaviruset førte til nedstenging av store deler av samfunnet i mars, gikk kulturlivet en usikker fremtid i møte. Det samme gjorde både festival- og sponsormarkedet. Tirsdag 7. april innførte regjeringen forbud mot kulturarrangement frem til 15. juni, og samme dag kunngjorde Festspillene sine planer om et alternativt program. Én måned senere kunne Festspillene lansere sin digitale festival. Denne var gratis for publikum og etter festivalens siste dag ble det talt over 500 000 påbegynte strømminger til 116 forskjellige land og 126 000 seere på NRK2.

– Dette fikk vi i stor grad til takket være lojale støttespillere som eksempelvis våre hovedpartnere, sier festspilldirektør Anders Beyer.

DNB sponsor siden starten

DNB og Festspillene i Bergen har en lang historie sammen, da DNB sponset Festspillene allerede det første festivalåret i 1953. Siden har samarbeidet bestått, og koronaåret 2020 ble intet unntak.

– DNB ønsker å være en god samarbeidspartner, også i vanskelige tider. Da koronakrisen inntraff, var det en rask beslutning å stå ved våre samarbeidspartnere selv om festivalen tok en annen form enn det som først var planlagt. Vi vil berømme Festspillene for at de på kort tid i en uforutsigbar og vanskelig situasjon snudde seg rundt og fikk gjennomført en flott digital festival, sier seniorrådgiver for salgs- og markedsaktiviteter i DNB Ingrid Gjøstein.

30 år med Equinor

Festspillenes sponsorsamarbeid med Equinor har 30-årsjubileum i år, og for Equinor er det viktig å være en langsiktig samarbeidspartner.

– Equinor og Festspillene har hatt et godt samarbeid i mange år. Det var virkelig flott at årets festspill ble gjennomført, og at vi som samarbeidspartner kunne bidra til at et enda større publikum kunne få oppleve musikken og arrangementene, samtidig som vi kunne gi artister og kulturarbeidere oppdrag i en vanskelig tid, sier sponsorsjef i Equinor Cathrine Instebø. Fokuset i Festspillenes samarbeid med Equinor er talentprogrammet Morgendagens Helter, som skaper scener for unge talenter gjennom blant annet De unges festspillforestilling.

Kultur viktig for bergensere og Bergens Tidende

Bergens Tidende har også sponset Festspillene i mange år, og en av grunnene til dette er at kulturtilbudet i Bergen har en stor betydning for folk som bor her.

– Bergens Tidende har vært en stolt sponsor og samarbeidspartner med Festspillene i mange år og det var helt naturlig å være til stede også i et spesielt år. BT ønsket å være en god samarbeidspartner og støtte Festspillene også gjennom en utfordrende og krevende periode. Vi synes at Festspillene gjorde en formidabel jobb med å snu seg rundt for å lage en digital festival, og er svært fornøyd med at vi fikk dele noe av innholdet med våre lesere på bt.no, sier daglig leder i Bergens Tidende Mari-Marthe Aamold.

Samtale

Koblet til chatbot
Hei! Ingen festspillansatte er tilgjengelige, men kanskje jeg kan hjelpe?
Hei! Jeg er Festspillenes chatbot. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Takk for praten!

Hei! Kan vi hjelpe deg med noe?