Av: Ketil Mosnes
17. mars 2021
Veteraner og nye talenter tar tak i en 16 år gammel barnebok.
Hull & Sønn er navnet på en fabrikk som lager … hull! En dag blir fabrikken solgt, og den nye toppsjefen vil legge den ned. Nedleggelsen byr raskt på problemer, for hvordan skal en få på seg buksene uten hull i buksebeina? Og hvordan kan en spille trompet eller skyte med kanoner eller bore etter olje uten hull? Og verst av alt, hva skjer med sveitserosten?
Det nye teaterstykket Hull & Sønn er basert på forfatter Frode Grytten og illustratør Marvin Hallerakers bok med samme navn, utgitt på Spartacus forlag i 2004.
Oppsetningen er et samarbeid mellom Yngve Seterås, Jan Holden, Fyllingsdalen Teater og Festspillene i Bergen. De involverte ønsker å skape en forestilling med et mangfold av sceniske uttrykk: Figurteater, skyggeteater, masker og konvensjonelt skuespill. Tematikken spinner rundt hva som skjer når det vi tar for gitt forsvinner. Stykket utforsker konsekvensene for individet og samfunnet når en slik tilstand oppstår, og er ment å fremkalle både undring og latter.
Dramatiker og skuespiller Yngve Seterås forteller mer:
– Boken kom jo ut i 2004, og jeg husker at jeg ble veldig fascinert da jeg leste den. Det som slo meg, og som er allmenngyldig i boken, er spørsmålet om hva som skjer når det selvfølgelige forsvinner? Jeg ble også fascinert av Marvin Hallerakers illustrasjoner, og tenkte: «Dette kan bli teater, men da må vi få med det uttrykket som Halleraker har gitt teksten». Jeg visste at det var Jan Holden jeg måtte alliere meg med, siden han er den i Bergen som har størst kompetanse på figurteater. Men så passet det jo dårlig, da! Han har drevet med sine ting, jeg har drevet med mine, og vi har begge fartet rundt i landet, men sjelden parallelt. Så kom koronaen. Alle fikk plutselig bedre tid – apropos aspektet med at det selvfølgelige forsvinner – og da satte vi bare i gang, og sikret oss det vi trengte av rettigheter. Det var helt uproblematisk, jeg har kjent Frode i mange år, og vi fikk kunstnerisk frihet til å gjøre nesten hva vi vil, innenfor rimelighetens grenser, he he ... Boklengden i seg selv utgjør ikke en helaftens forestilling, så det handler mye om å finne de dramatiske punktene i handlingen og å utvikle historien rundt det.Jan og jeg jobber med det kunstneriske; Jan med hovedvekt på scenografi, dukker og design, i tillegg til at vi har med oss flere veldig gode folk i det feltet. Min rolle handler mer om å utvikle dialog. Nå går jo dette også mot å bli en slags musikal, det kommer en god del musikk som Tarjei Vatne har komponert.
Yngve Seterås. Foto: DNS
– Hvem tenker du at er målgruppen?
– Jeg vil karakterisere oppsetningen som en familieforestilling, men jeg tror også at vi kan appellere til alle som er glade i teater, fordi vi blander dukketeater og konvensjonelt teater. Det er en miks som jeg tror vil fremme handlingen, spenningen og humoren i boken. En litt sjelden form, som jeg håper kan pirre nysgjerrigheten hos mange! Vi har hatt stor glede av å jobbe med dette, og jeg synes det er fint at vi kan kombinere den lange erfaringen til Jan og meg med den nye tilnærmingen til disse flinke, unge kunstnerne vi har fått med på laget.
Scenekunstner og dramatiker Jan Holden utfyller:
– For noen år siden presenterte Yngve Seterås Hull & Sønn for meg. Han ville gjerne inngå et samarbeid for å få dramatisert boken for dukketeater. Fyllingsdalen Teater, ved Jørn Kvist, viste stor begeistring og ville gjerne samarbeide, og det samme gjaldt produsentenheten Syv Mil, ved Camilla Svingen. Selv falt jeg pladask for Marvin Hallerakers illustrasjoner i boken, så disse danner utgangspunktet for den visuelle utformingen av både scenografi og dukker, forteller Holden entusiastisk, og fortsetter med å utdype hvilke aspekter av selve historien som fanget hans interesse:
Jan Holden. Foto: John Andresen
– Jeg finner det filosofiske aspektet ved fortellingen interessant. En fabrikk som lager hull. Og hva er hull? Det er jo ingenting, ingenting med en ramme rundt. Noe så selvfølgelig for samfunnet, noe vi egentlig ikke tenker over at finnes. Men hva skjer når hull forsvinner? Da ser vi ringvirkninger i samfunnet; kaos rammer, mennesker mister arbeid og noen mister identiteten. Yngve Seterås og jeg står for dramatiseringen, mens scenografi og dukker utvikles på Dukketeaterverkstedet, med Monika Solheim og meg selv i spissen. Regien blir tredelt, mellom Yngve, meg og den ferske dukketeaterregissøren Daina Ulmyte fra Litauen.
Omslaget til boken Hull & Sønn.
Støttet av Vestland fylkeskommune