14. november 2023
For Ragnhild Hemsing er fiolin og hardingfele like viktig. Nå blir hun festspillmusiker i Bergen.
– Festspillene har siden begynnelsen vært et sted der folkekultur møter klassisk musikk. Vi er veldig glade for å kunne presentere en festspillmusiker som har et bein i hver av disse tradisjonene, og som beveger seg sømløst mellom begge, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen.
Ragnhild Hemsing er fiolinist, arrangør, festivalleder og den første hardingfelespilleren som blir festspillmusiker.
– Det er kjempemoro og utrolig inspirerende. Hardingfela og fiolinen er begge en del av min musikalske identitet, og jeg er opptatt av å bruke og utvikle våre musikalske tradisjoner på levende og nye måter, sier Ragnhild Hemsing.
Med seg har hun en håndfast del av Norges kulturarv. Hardingfela hun spiller på ble nemlig laget til den store norske fiolinisten og komponisten Ole Bull. Under Festspillene kommer instrumentet hjem til Bulls gamle hus på Osterøy utenfor Bergen, der Ragnhild Hemsing skal spille en konsert sammen med jazzmusikerne Mathias Eick og Mats Eilertsen.
– Der kommer vi veldig tett på historien. Det er også store likheter mellom friheten man finner i folkemusikken og improvisasjonen som er typisk for jazz, sier Hemsing, som også skriver egen musikk.
Hun får det travelt i festspillperioden med hele sju prosjekter. I tillegg til konserter i Edvard Griegs villa på Troldhaugen, Håkonshallen, på Osterøy og på Torgallmenningen, skal hun medvirke i åpningsforestillingen Peer Gynt.
– Det blir både klassisk, barokk, improvisasjon, folkemusikk, ny musikk, Beethoven, Bull, Grieg og Lindeman. Og det blir premiere på mitt nye kunstneriske prosjekt med Vivaldis Årstidene, i en helt ny tonedrakt og for første gang på hardingfele. Her spiller jeg sammen med Barokkanerne og bruker hardingfela som barokkinstrument, med ornamenter og priller fra min egen folkemusikktradisjon fra Valdres. For meg er det befriende å ta mange sjangre i bruk, sier den allsidige artisten.
Ragnhild Hemsing er født i Valdres, med en mor som var distriktsmusiker og en far som var fjelloppsynsmann og langeleikspiller. Hele familien var aktive i folkemusikkmiljøet, og hun begynte å spille fiolin og hardingfele omtrent samtidig.
– Du kan si at jeg at jeg vokste opp musikalsk tospråklig, men som artist trodde jeg lenge at jeg måtte velge mellom fiolinen og hardingfela. Da jeg forsto at jeg kunne gjøre begge deler, var det mye som falt på plass, sier festspillmusikeren.
Siden er det blitt mange flere kunstneriske prosjekter som finner nye veier mellom den klassiske musikken, folkemusikken og ny musikk: Hemsings versjon av Peer Gynt sammen med Trondheimsolistene, som hadde sin første fremføring under Festspillene i 2021 og ble utgitt på plate året etter, mottok strålende kritikker. Albumet Vetra (2023), som består av Hemsings egne komposisjoner og folketoner fra Valdres samlet av L.M. Lindeman, fremført av improvisasjonsmusikere, folkemusikere og en stryketrio er et annet eksempel.
– Ragnhild Hemsing har en kunstnerisk drivkraft og nysgjerrighet som skaper et fantastisk univers av møter mellom ulike sjangre, tradisjoner og kunstneriske uttrykk. Hun er både tradisjonsbærer og fornyer, en moderne visjonær kunstner og en bunnsolid håndverker, sier Hagen.
I tillegg til Ragnhild Hemsings konserter, har Festspillene nå lansert størsteparten av det klassiske musikkprogrammet for 2024. Norske artister som Vilde Frang, Leif Ove Andsnes og Trio Mediæval får følge av internasjonale musikere som pianistene Yuja Wang, Bertrand Chamayou og Isata Kanneh-Mason og cellistene Sheku Kanneh-Mason og Mischa Maisky.