Herbert Nordrum Har Tittelrollen I Peer Gynt. Foto: Erika Hebbert/Nationaltheatret

Peer Gynt i full skala

  • Hjem
  • Festival
  • 2023
  • Artikler
  • Peer Gynt i full skala
27. september 2023

Festspillene i Bergen 2024 åpner med en forestilling som gir plass til både teksten og musikken i det norske ikonet Peer Gynt. 

– Norges to største kulturgiganter gjennom tidene heter Ibsen og Grieg, og Peer Gynt er deres felles storverk. Likevel spilles stykket sjelden slik de to planla, med tekst og musikk fremført live fra samme scene. Det gjør vi noe med nå, sammen med Griegs eget orkester og Ibsens teater, sier festspilldirektør Lars Petter Hagen. 

Denne utgaven av Peer Gynt er en samproduksjon med Nationaltheatret, og får sin premiere under åpningen av Festspillene i Bergen 22. mai 2024.

“– Vi så en mulighet til å gi publikum en forestilling som har i seg kraften både fra teater- og musikkverden.”

- Kristian Seltun, teatersjef Nationaltheatret

– Vi så en mulighet til å gi publikum en forestilling som har i seg kraften både fra teater- og musikkverden. Her får du fullblods produksjon med de beste aktørene Norge har å by på innen musikk og samtidsteater, sier Kristian Seltun, teatersjef ved Nationaltheatret.

Rollen som Peer Gynt spilles av Herbert Nordrum, kjent fra blant annet Oscar-nominerte Verdens verste menneske (2021) og Hamlet (2021) på Nationaltheatret. Regien er ved Johannes Holmen Dahl, en av Norges ledende teaterregissører, som sammen med scenograf og kostymedesigner Nia Damerell har satt opp en rekke kritikerroste forestillinger, blant annet Hamlet (2021) og Tid for glede (2022).

Bergen Filharmoniske Orkester, ledet av dirigent Thomas Søndergård, og et stort kor, står for musikken. Ragnhild Hemsing, som spiller nasjonalinstrumentet hardingfele, vil også få en utvidet musikalsk rolle i oppsetningen.

– I denne forestillingen kobles kunstnere og kunstformer, og fortid og fremtid, og dette møtet på tvers av tradisjonelle skillelinjer er en av Festspillenes fremste styrker og kjennetegn, sier Hagen.

Peer Gynt sies gjerne å handle om hva det betyr å være seg selv, og stykket regnes både som smektende nasjonalromantisk og sviende satire.

– Det ligger mye interessant i kontrasten og spenningen som finnes mellom Griegs storslåtte musikk og Ibsens skarpe samfunnskritikk. Denne oppsetningen gjør at vi kan sette fingeren på – og diskutere – mye av det som faktisk er problematisk og utfordrende med nasjonalsymbolet Peer Gynt, mener Seltun.

Etter festspillpremieren vil forestillingen videreføres blant annet på Den Norske Opera & Ballett og Nationaltheatret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrev?