Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har pr�vd � tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet

Elena Urioste. Photo: Daniel Cavazos

Aktiv i en nedstengt verden

Stjerneparet Urioste/Poster om rare neser, semikolon og viktigheten av å gjøre noe kreativt under en pandemi.

Amerikanske Elena Urioste og britiske Tom Poster – henholdsvis fiolinist og pianist/multi-instrumentalist – liker å gjøre ting på sin egen måte. Ekteparet fant for eksempel en kreativ metode for å få tiden til å gå under korona-nedstengingen i hjembyen Philadelphia: De la ut 88 videoklipp der de fremfører ymse musikalske verk på relativt oppfinnsomt vis. Repertoaret strakte seg fra kjente klassiske stykker til 80-tallshits, tidvis spilt på nokså utradisjonelle instrumenter og med musikerne eksempelvis ikledd dyre- og /eller snømannkostymer. Paret begrunnet ideen med at den 'hjalp til med å holde hjernene skarpe og fingrene aktive, og å få folk til å smile'. Prosjektet – som de har kalt #UriPosteJukeBox – vant i fjor den britiske prisen Royal Philharmonic Society’s Inspiration Award.

Humor er i det hele tatt et sentralt element i Urioste og Posters virke. Ifølge presseskrivet er Tom Poster en sterk tilhenger av dyr med uvanlige neser, mens Elena Urioste på sin side hevder at hun i tillegg til å være en dedikert musiker også er en sterk forkjemper for bruk av semikolon, samt en sporadisk skjerf-strikker. Urioste er også yogainstruktør, og figurerer gjerne i yogapositur med fiolinen på pressebildene. Sammen med ektemannen har hun tidligere arrangert konseptet Music and Mindfulness: Piano and yoga with Tom Poster and Elena Urioste, der deltakerne får oppleve en langweekend i idylliske omgivelser i Kent, med workshops, yoga-kurs og intimkonserter på programmet.

Både Elena Urioste og Tom Poster er blitt velkjente navn i dagens klassiske musikkverden, både som duo og som enkeltutøvere på sine respektive instrumenter. Tom Poster er blitt omtalt som 'et unikum som kan spille hva som helst i hvilken som helst stil' (The Herald), og som har 'en vakker tone du kan synke ned i som i en haug med puter' (BBC Music) . Han har holdt over førti konserter med BBC Philharmonic, China National Symphony, Royal Philharmonic, Scottish Chamber Orchestra og mange andre. Posters komposisjoner og arrangementer er bestilt, fremført og spilt inn av blant andre Alison Balsom, Matthew Rose, Yo-Yo Ma og Kathryn Stott.

Elena Urioste er, foruten å være kjent som en fremdragende fiolinist, også skribent og gründer. Hun har fått mye ros for sine opptredener som solist med de filharmoniske orkestrene i New York, Los Angeles, London og Buffalo, samt symfoniorkestrene i blant annet Chicago, San Francisco, Atlanta, Baltimore, Detroit og hos BBC. Urioste er også grunnlegger og kunstnerisk leder av Chamber Music by the Sea, en årlig festival i Maryland.

Til tross for mange baller i luften, tok paret seg tid til å svare på noen spørsmål fra Festspillene via epost. De starter med å fortelle om favorittlåtene sine i #UriPosteJukeBox-prosjektet:

– Det er overraskende vanskelig å velge én favoritt! Elena likte spesielt godt ‘Diva Medley’, der hun fikk være Celine Dion, Beyoncé og Vanessa-Mae. Tom elsket å spille inn 'Moonlight Serenade' med fire kazoo-partier i harmoni ... men mange av sangene var morsomme å spille inn!

– Koronanedstengingen har vært en nedtur for de fleste artister, men dere ser ut til å ha klart å skape noe positivt ut av det, gitt omstendighetene. Opplevde dere andre aspekter ved nedstengingen som var positive og/eller lærerike, og som kan tas med inn i mer 'normale' tider?

– Det har vært en tøff tid på mange måter, og vi har desperat savnet å spille foran et publikum. Det har likevel vært mye positivt å ta med seg videre. Det økte potensialet for live-streaming av konserter har gjort det mulig å nå ut til et publikum som vi ellers ikke hadde nådd; det var for eksempel fint at Elenas bestemor i Florida kunne se konsertene våre i Londons Wigmore Hall! Vi håper at noen av disse aspektene kan fortsette å eksistere parallelt med returen til et fysisk publikum. Vi har også fått kontakt med mange fantastiske mennesker fra hele verden som vi ellers aldri ville ha møtt, og som vi nå håper å få møte fysisk. Å ha plass til å puste og å få litt tid borte fra det hektiske turnélivet har gitt oss et perspektiv på hva som virkelig betyr noe; den avgjørende viktigheten av vennlighet og samarbeid, og å ha musikken i hjertet av alt vi gjør.

Tom Poster. Photo: Alessandro Tear

– Hva er deres fremtidige planer, individuelt og sammen, når verden åpner igjen?

– Fremfor alt kan vi knapt nok vente med å spille musikk foran ekte levende mennesker igjen – ingenting kan erstatte det. Vi har mange spennende planer; konserter og innspillinger selvfølgelig, men også forskjellige prosjekter som blant annet utvidede og interaktive Jukebox Sessions med forespørselsbaserte forestillinger, chat for unge musikere, velværetips og mer. Elenas Intermission-program vil fortsette å tilby yogaworkshops for musikkstudenter og retreats for profesjonelle musikere, og vi har mange planer for vårt prosjekt Kaleidoscope Chamber Collective.

– Fortell litt mer om Kaleidoscope Chamber Collective: Hva var filosofien bak å etablere dette, og hvordan har det utviklet seg?

– Den opprinnelige (egoistiske) drivkraften var ganske enkelt at vi ønsket å spille flott musikk med mennesker vi elsker! Men helt fra starten følte vi oss også fast bestemt på at prosjektet skulle reflektere den mangfoldige verdenen vi lever i, både gjennom den fantastiske gjengen med musikere som deltar, og ved å oppsøke mindre kjent materiale som fortjener å bli spilt og hørt mye oftere. Vi føler oss veldig heldige siden kollektivet har fått rollen som Associate Ensemble i Wigmore Hall, der vi gjør flere opptredener hver sesong. Videre slippes vår første plate for plateselskapet Chandos – med amerikanske kvintettinnspillinger av Beach, Barber og Price – i sommer. Vi føler oss forpliktet til å forsøke å inspirere en ny generasjon musikere til å se oppdage gleden ved kammermusikk.

– Bonusspørsmål til Elena: Du er en uttalt tilhenger av semikolon. Kan du forklare hva som gjør tegnet så unikt?;-)

– Semikolon gjør jobben som et komma ikke klarer alene … det er et slags ‘superkomma’. Det er også noe ganske musikalsk ved det – som et lite friskt pust mellom frasene.

– Bonusspørsmål til Tom: Hvilket dyr har etter din mening den mest uvanlige nesen?

– Jeg synes det er umulig å velge bare ett dyr, men noen av favorittene mine er tapirer, jordsvin, dugonger og elg. Men dere må også sjekke ut neseapen; den har en ekstraordinær nese!

Intervjuet med Elena Urioste og Tom Poster ble gjort våren 2021.

Lytt

Urioste og Poster/fakta:

Elena fakta:

  • Har opptrådt med blant annet: Filharmoniorkestrene i New York, Los Angeles, London, Buffalo og hos BBC, samt symfoniorkestrene i blant annet Chicago, San Francisco, Atlanta, Baltimore og Liverpool. Engasjementer andre steder inkluderer Malaysian Philharmonic, Orchestre National de Lille, Edmonton Symphony, Würzburg Philharmonic og Orchestra Dohnányi Budafok i Ungarn.
    Hun har også opptrådt jevnlig som solist i Carnegie Hall's Stern Auditorium, konserter i Londons Wigmore Hall, Carnegie Halls Weill Recital Hall, Kennedy Centers Family Theatre, Konzerthaus Berlin, Bayerischer Rundfunk Munich og Mondavi Center.
  • Utmerkelser (utv.): BBC New Generation Artist (2012-14), førstepremien i Sphinx og Sion International Violin Competitions, Brooklyn Film Festivals Audience Choice og Brooklyn Film Festivals publikumspris og prisen for beste originalmusikk for soundtracket til filmen But Not For Me.
  • Utdannelse: Curtis Institute of Music i Philadelphia og The Juilliard School i New York.
  • Medstifter og kunstnerisk leder av Kaleidoscope Chamber Collective.

Tom fakta:

  • Har spilt med blant annet: Aurora Orchestra/Nicholas Collon, BBC Philharmonic/Yan Pascal
    Tortelier, BBC Scottish Symphony/James Loughran, European Union Chamber Orchestra,
    Southbank Sinfonia/Vladimir Ashkenazy, China National Symphony/En Shao, Atlantic Classical Orchestra/Stewart Robertson og State Capella Philharmonic.
  • Et utvalg av utmerkelser: BBC Young Musician of the Year (2000), førsteprisen ved i Scottish International Piano Competition i 2007, ensembleprisen ved i Honens International Piano Competition 2009.
  • Utdannelse: Guildhall School of Music and Drama.
  • Medstifter og kunstnerisk leder av Kaleidoscope Chamber Collective.

Støttet av Vestland fylkeskommune

Lenker:

Samtale

Koblet til chatbot
Hei! Ingen festspillansatte er tilgjengelige, men kanskje jeg kan hjelpe?
Hei! Jeg er Festspillenes chatbot. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Takk for praten!

Hei! Kan vi hjelpe deg med noe?