Ca. 1 t 5 min
Eventyrlige toner.
Når Christian Ihle Hadland setter seg ved Griegs flygel disse lyse maikveldene, er det eventyrlige en rød tråd i musikken. På programmet står Grieg side om side med Schumann, Medtner og Levitzki, samt Vivaldi arrangert av Bach.
– Bach, som aldri reiste utenfor Tyskland, må ha undret seg hvordan livet var i Vivaldis Venezia. Selv med Griegs klare titler på stykkene overlates likevel mye til utøveren og publikums fantasi.Schumanns sene verker er innhyllet i mystikk: nye klangverdener åpner seg for oss i korte glimt, og så er det plutselig over, forteller Ihle Hadland.
– Nikolai Mendtners sonate er basert på et eventyr – uten å fortelle hvilket. Mischa Levitzki på sin side representerer det ubekymrede 1920-tallet – sjarmerende, henslengt og en tanke vemodig – som bringer tankene til «fernweh», det tyske ordet for å lengte etter et sted man aldri har vært, fortsetter pianisten.
Ihle Hadland har gjestet Festspillene i Bergen en rekke ganger, blant annet som solist på a-mollskonserten, og har en prestisjefylt karriere som strekker seg fra kammermusikkfestivaler til store scener i inn- og utland. Under årets festspill er han også mentor i mesterklassene med Jiri Hlinka Klaverakademi.
Bildet: Christian Ihle Hadland (foto: Nikolaj Lund)
Med konsertbilletten kan du booke gratis busstransport tur-retur Turistinformasjonen–Troldhaugen. Avreise én time før konsertstart, med retur etter konsert. Bussturen tar ca. 30 min.
Christian Ihle Hadland piano
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Konsert i D-dur, BWV 972
Arr.: Johann Sebastian Bach
Edvard Grieg (1843–1907)
Lyriske stykker, op. 43
Nikolai Medtner (1880–1951)
Sonate i c-moll, op. 25 nr. 1 Eventyr
Robert Schumann (1810–1856)
Gesänge der Frühe, op. 133
Mischa Levitzki (1898–1941)
Valse amour, op. 2