2 t.
Skjebnesvangert musikkteater fra en av vår tids største kunstnere.
I 1941 drar et passasjerskip fra Marseille og setter kursen mot Martinique. Ombord er kjente kunstnere og intellektuelle som flykter fra Vichy-regimet i Frankrike, og kapteinen Charon, underverdenens fergemann.
Denne sjøreisen åpner Festspillene 2025. William Kentridges The Great Yes, The Great No er dels teaterforestilling, dels gresk kor og dels kammeropera – alt omsluttet og bundet sammen av den sørafrikanske kunstnerens surrealistiske, poetiske uttrykk.
På reisen blandes historie med fiksjon, og andre berømte skikkelser dukker også opp på passasjerlisten for å bli med denne nye arken. Med skuespillere, dansere, kor, store masker og et band på scenen, sørger forestillingen for å dra deg inn i et særegent univers med et vell av musikalske og visuelle inspirasjonskilder.
William Kentridge er Festspillenes artist-in-residence i 2025 og har vært sentral på den internasjonale kunstscenen i mer enn tre tiår. Han er kjent for å jobbe på tvers av sjangre og kombinerer tegning, tekst, skulptur, film, teater, opera og musikk. Han jobber like gjerne på scenen som i gallerirommet og for lerretet, og har regissert en rekke opera- og teaterproduksjoner. Verkene er forankret i politikk, vitenskap, litteratur og historie, og dette er første gang hans musikkteaterproduksjoner settes opp i storformat i Norge.
Foto: Stella Olivier / Monika Rittershaus
William Kentridge konsept, regi
Nhlanhla Mahlangu, Phala O Phala regiassistent
Nhlanhla Mahlangu korkomponist
Tlale Makhene musikalsk leder
Mwenya Kabwe dramaturgi
Greta Goiris kostymedesign
Sabine Theunissen scenografi
Urs Schönebaum, Elena Gui lysdesign
Gavan Eckhart lyddesign
Žana Marović, Janus Fouché, Joshua Trappler projeksjonsredigering, compositing
Duško Marović cinematografi
Kim Gunning videokontroll
Nathan Koci musikalske arrangement
Xolisile Bongwana, Hamilton Dhlamini, William Harding, Tony Miyambo, Nancy Nkusi, Luc de Wit medvirkende
Thulani Chauke, Teresa Phuti Mojela dans, koreografi
Anathi Conjwa, Asanda Hanabe, Zandile Hlatshwayo, Khokho Madlala, Nokuthula Magubane, Mapule Moloi, Nomathamsanqa Ngoma kor
Marika Hughes cello
Nathan Koci trekkspill, banjo
Tlale Makhene perkusjon
Thandi Ntuli piano
Produsert av THE OFFICE performing arts + film
Et prosjekt fra Centre for the Less Good Idea
På turné i samarbeid med Quaternaire
Bestilt av LUMA Foundation, Arles FRANCE
Medbestillere Adrienne Arsht Center for the Performing Arts, Miami-Dade County USA with lead sponsor support from Adrienne Arsht, CAL Performances, Berkeley USA, Centre D’art Battat, Montreal CA, The Wallis Center for the Performing Arts, Beverly Hills, USA
Foundational commissioning support for the development and creation of The Great Yes, The Great No is provided by Brown Arts Institute at Brown University, USA
The Great Yes, The Great No acknowledges the kind assistance of Goodman Gallery, Lia Rumma Gallery and Hauser & Wirth in this project, and generous support from The Roy Cockrum Foundation.
Co-produsenter: Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, LU, Ruhrfestspiele Recklinghausen, GE