

Mangfold på scenen, hvitt i salen
Hva gjør det med kritikken at de som vurderer kunsten er relativt homogene?
De siste årene har scenekunsten blitt mer mangfoldig, både på grunn av økt internasjonalisering, flere scenekunstnere med annen etnisk bakgrunn og større bredde av kjønnsuttrykk på scenen. Dessverre speiler ikke kritikerstanden denne utviklingen.
Kan en hvit, middelaldrende kritiker anmelde en performance med en svart, ung kvinne? Hvilke konsekvenser har det for en kunstner å bli feil lest – og aldri bli anmeldt av noen med lik bakgrunn? Og hvis man snur på det: Kan man som kunstner kreve å bli anmeldt av en gruppe mennesker eller bli tolket på én bestemt måte? Er det ikke nettopp det allmennmenneskelige som er kunstens kraft?
Prisen for Årets kritikk deles ut i forkant av samtalen.
Bilde: Anki Gerhardsen (foto: Rune Nilsen), Charlotte Myrbråten, Grace Tabea Tenga, Therese Bjørneboe
Arena
Varighet
1 t
Språk
Norsk
Medvirkende
- Charlotte Myrbråten ordstyrer
-
Grace Tabea Tenga danser, scenekunstanmelder i Klassekampen
-
Therese Bjørneboe redaktør i Norsk Shakesepearetidsskrift
- Anki Gerhardsen medie- og scenekunstkritiker